Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

پیشرفت صدای بازی‌ها در کنسول پلی‌استیشن ۵ از زبان مارک سرنی

0 2

همان‌طور که مستحضر هستید، بازی‌بازان به شدت خواهان رونمایی رسمی از کنسول پلی‌استیشن ۵ هستند و اکنون سرپرست تیم طراحی و معماری کنسول پلی‌استیشن ۵ یعنی مارک سرنی (Mark Cerny) و مارکوس کلانگ (Marcus Klang)، سرپرست طراحی صدا در استودیوی زوینک گیمز (Zoink Games)، اطلاعاتی را درباره‌ی صدای این کنسول منتشر کرده‌اند که طبق توضیحات مارک سرنی، این فناوری قدم بزرگی در زمینه‌ی صدای بازی‌ها محسوب خواهد شد.

متاسفانه صدای بازی‌ها هرگز برای بازی‌بازان به اندازه‌ی جلوه‌های گرافیکی مهم نبوده و در نتیجه، تولیدکنندگان نیز معمولا تمرکز خود را بر ارتقای پردازنده‌های گرافیکی معطوف می‌کنند. این در حالی بوده که فناوری صدای بازی‌ها در چند سال اخیر و در طی تغییرات نسلی کنسول‌ها، دست‌خوش تغییرات چشم‌گیری نشده است.

اما طبق توضیحات مارک سرنی، این موضوع با عرضه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ که احتمالا تا کمتر از ۱ سال دیگر روانه‌ی بازارهای جهانی می‌شود، تغییر خواهد کرد. وی طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت Wired اظهار داشت:

اگر به عنوان یک بازی‌باز به این موضوع نگاه کنیم، تغییرات اندک فناوری صدای بازی‌ها در طی تغییرات نسلی بین کنسول‌های پلی‌استیشن ۳ و ۴، اندکی ناامیدکننده است. رویای ما این است که با کنسول پلی‌استیشن ۵ نشان دهیم که اگر قدرت سخت‌افزاری را به فناوری صدای بازی‌ها تزریق کنیم، این موضوع تا چه میزان می‌تواند تغییرات اساسی را در زمینه‌ی صدای بازی‌ها به نمایش گذارد.

شرکت سونی (Sony) رسما اعلام کرده است که کنسول پلی‌استیشن ۵ از فناوری سعه‌بعدی صدای خاصی استفاده می‌کند که هدف از توسعه‌ی آن، غرق‌ کردن بازی‌بازان در عناوین مختلف، با بهره‌گیری از تولید صدا از سمت‌های بالا، کناره‌ها و پشت است.

اما در کنار صحبت‌های مارک سرنی، تعدادی از توسعه‌دهندگان مختلف مانند ساموئل جاستس، طراح سابق صدا در استودیوهای چاینیس روم (Chinese Room)، دایس (Dice)، فیکشنال گیمز (Fictional Games) و همچنین موسس شرکت سوییت جاستس ساوند (Sweet Justice Sound) که طراحی صدای بازی‌های Fortnite، Mortal Kombat 11 و Half-Life: Alyx را در کارنامه دارد نیز طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت GamesRadar، در مورد ظرفیت‌های صدای کنسول پلی‌استیشن ۵ توضیحاتی را ارائه کردند. ساموئل در این خصوص توضیح داد:

من عقیده دارم که موضوع قدرت خام پلتفرم‌ها برای خلق الگوهای صوتی واقع‌گرایانه به شدت نادیده گرفته می‌شود. ما در گذشته موفق شدیم تا نمونه‌های خوبی از الگوهای صوتی آکوستیک را توسط روش‌هایی هوشمندانه خلق کنیم. توانایی درک فناوری صدای سه‌بعدی، قدم رو به جلو و بزرگی در زمینه‌ی صدای بازی‌ها محسوب شده و قطعا به تجربه‌ی غنی‌تری در آن‌ها منجر خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های فناوری رهگیری پرتو نیز کمک به پیشرفت صدای بازی‌ها است. مارکوس کلانگ که در توسعه‌ی صدای بازی‌های Fe و Ghost Giant مشارکت داشته است نیز در این خصوص توضیح داد:

این فناوری می‌تواند با تنظیمات دقیق‌تری در صدا و بسته به محیط پیرامون بازی‌بازان، به منظور پیشرفت حس تجربه‌ی واقع‌گرایانه مورد استفاده قرار گیرد.

اما باید منتظر ماند و دید که آیا شرکت مایکروسافت (Microsoft) با کنسول نسل آینده‌ی خود یعنی اکس‌باکس سریز اکس نیز بر این فناوری تاکید دارد و یا خیر؟ اگر پاسخ این سوال منفی باشد، شرکت سونی مزیت خوبی را نسبت به آن‌ها خواهد داشت. اما از طرفی دیگر، استفاده از قدرت زیادی برای رسیدن به چنینی صدای واقع‌گرایانه‌ای، احتمالا از جلوه‌های گرافیکی بازی‌ها بکاهد. اما بهتر است برای رسیدن به پاسخ این موضوعات، تا انتشار رسمی کنسول‌های نسل آینده و عملکرد آن‌ها در واقعیت صبر کنیم.

منبع

یک پاسخ دهید